Vrienden maken in de brugklas? Dit zijn onze tips

De overstap naar de brugklas betekent voor veel kinderen een nieuwe start: nieuwe klasgenoten, onbekende gezichten, en zonder de vertrouwde vriendengroep van de basisschool. Voor kinderen die van nature wat terughoudender zijn in sociale situaties, kan het maken van nieuwe vrienden in de brugklas een uitdaging zijn. Ze willen er natuurlijk wel graag bij horen maar het initiatief nemen om ook echt vrienden te gaan maken gaat vaak niet vanzelf!

Als ouder vraag je je misschien af: hoe houdt mijn kind zich straks staande in de brugklas? Hoe kan mijn kind leren om zelf de stap te zetten, zelfverzekerd vrienden te maken en zich prettig te voelen in de groep? Dan zit je in dit blog op de goede plek ;).

Moeite met vrienden maken op de middelbare school – komt dit vaker voor?

Ongeveer 1 op de 5 ouders geeft aan dat hun kind te weinig of geen vrienden heeft (Clark et al., 2024). Evenveel ouders noemen dat het voor hun kind lastig is om vrienden te maken. Ze zijn bijvoorbeeld verlegen of wat sociaal onhandig. Kortom; het is helemaal niet gek als jouw kind hier ook tegenaan loopt en het spannend vind om vrienden te maken in de brugklas.

Praten over vriendschap/eenzaamheid op de middelbare school

Maar dan.. hoe help je je kind hierbij?! Stap 1 van elk ‘probleem’ oplossen is erover kletsen. Open het gesprek over het aankomende jaar en deel ook vooral je eigen ervaringen toen jij naar de brugklas ging. Door het erover te hebben wordt jullie band sterker en het onderwerp makkelijker bespreekbaar. Hierdoor zal je kind sneller naar je toekomen wanneer er iets is en kan je als ouder dus beter helpen!  

En denk je nu ‘Pfoe.. hoe voer ik dat gesprek dan?’ Wij hebben wat vragen op een rijtje gezet die je kan stellen:

  • Wat vind je ervan dat je volgend jaar naar een nieuwe school gaat en in een nieuwe klas komt? 
  • Hoe vind je het om nieuwe kinderen te leren kennen?
  • Sommige kinderen vinden het best wel spannend om vrienden te maken. Hoe denk jij daarover? 
  • Hoe maak je eigenlijk vrienden? 
  • Zullen we het samen oefenen? (Net als al het andere waar je goed in wilt worden, zoals voetbal/knutselen/etc. moet je ook oefenen met het maken van vrienden!)

Krijg je nou niet de antwoorden die je hoopte? Probeer niet te veel te pushen, maar vertel zelf eens hoe jij was op die leeftijd. Wat vond jij spannend toen en hoe ben je daarmee omgegaan? Door jezelf kwetsbaar op te stellen, geef je je kind de kans om hetzelfde te doen.

Tip: Vind je het lastig om zo’n gesprek aan te knopen met je kind? Probeer het eens tijdens een activiteit die jullie samen doen (wandelen, knutselen of afwassen bijvoorbeeld, dan is het dubbel nuttig!). Het kan namelijk helpen dat er geen oogcontact hoeft te zijn, dat maakt focussen op een gesprek voor veel mensen wat makkelijker. 

Hoe bereid je je kind voor op het maken van vrienden in de brugklas?

Om een vriend(in) te maken in de brugklas ontkom je bijna niet aan kletsen met een ander. Sommige kinderen gaat dat heel makkelijk af terwijl anderen dit wat lastiger vinden. Waar ga je het dan over hebben? Hoe pak je dat aan? Wij hebben tips zodat jij je kind hierbij kan helpen.

  1. Help je kind te ontdekken wat haar eigen interesses zijn

Wanneer je met iemand wil gaan kletsen moet je natuurlijk eerst bedenken waar je het over gaat hebben. Daarom begint het maken van vriendschappen met jezelf kennen! Wie ben jij en wat vind jij leuk om te doen? Schrijf samen met je kind je naam in het midden van een blaadje en laat je kind van alles schrijven of tekenen wat het leuk vindt en bij hem/haar past, dat noemen wij de ik-cirkel.

Alles wat hier op het blaadje staat zijn dingen waar je kind over kan kletsen met een ander. Doe zelf ook vooral mee, zo kunnen jullie samen nadenken over wat er allemaal op het blaadje kan en hebben jullie beide straks een eigen ik-cirkel!

  1. Op iemand afstappen

Nu we hebben bedacht waar we het over kunnen hebben, kunnen we van start met het oefenen! Op een nieuwe klasgenoot afstappen straks is veel minder spannend als je er al mee hebt kunnen oefenen. Daarom gaan we op zoek naar kinderen waar jouw kind een gesprekje mee kan aanknopen. Laat je kind eens in de huidige klas, de buurt of op de sportclub kijken, met welke kinderen heeft jouw kind minder of misschien nog nooit gekletst? Maak daar een lijstje van!

Teken vervolgens op een A4’tje een ladder, dit noemen we een spannings-ladder. Bovenaan staan de mensen waar jouw kind het enorm spannend van vindt om op af te stappen, onderaan de mensen waar dat bijna helemaal niet spannend is. Plaats samen met je kind al die namen van het lijstje eens op die ladder. De komende tijd kan je gaan oefenen door onderaan de ladder te beginnen, stap eens op die persoon af om te kletsen. Daag daarna je kind uit om telkens een stapje hoger te klimmen op de ladder!

 

  1. Een gesprek starten

We weten waar we het over kunnen hebben en met wie we willen gaan kletsen, en dan? Hoe pakken we het vervolgens aan? Bespreek met je kind hoe je simpele gesprekjes kan starten, bijvoorbeeld door te vragen naar het weekend. Een tip hiervoor is dat je het eigenlijk altijd kan hebben over dingen die op dat moment in de omgeving zijn, denk aan het weer of hoe leuk die hond die verderop loopt is. In de klas kan dat over het huiswerk of de docent zijn. Een andere fijne start is het geven van een complimentje! Het hoeft niet ingewikkeld te zijn; vaak zijn het de kleine interacties die een mooie start zijn voor het gesprek.

4. En nu de motor op gang houden!

Als je dan het gesprek hebt gestart kan je gaan oefenen met een gesprek op gang houden. Dit kan je doen aan de hand van vragen stellen. Je hebt verschillende type vragen, wij noemen ze snorkel- en duik vragen! Wanneer je samen aan het zoeken bent waar je het over gaat hebben kan je heel veel snorkelvragen stellen. Dit zijn vragen die over veel verschillende onderwerpen gaan. Net als bij snorkelen blijf je een beetje bovenaan in het water om rond te kijken waar leuke vissen te zien zijn. Snorkelvragen zijn bijvoorbeeld: ‘Welke hobby heb je?’ ‘Wat is je lievelingskleur of lievelingseten?’. Als je dan een onderwerp hebt gevonden waar je verder over wilt kletsen ga je duiken! Je wilt graag meer weten over die interessante vis die je had gezien en gaat eens wat dieper het water in. Duikvragen zijn bijvoorbeeld ‘Hoe lang zit je dan al op voetbal?’ ‘Welke positie speel je in het veld’? Door snorkel- en duikvragen te combineren kan je een gesprek op gang houden!

Faalangst Bingo kaart Sinterklaas

Een andere manier om te leren over het voeren van gesprekjes, is door het lekker af te kijken! Kijk eens hoe een ander dat doet. Door als ouder zelf het goede voorbeeld te geven van hoe je open en vriendelijk kunt zijn in sociale situaties, leert jouw kind nog beter hoe het een gesprek kan voeren. Als ouder kan je zelf laten zien hoe je een complimentje geeft, een vraag stelt of met anderen omgaat in een groep. Vind je dit spannend om te doen? Helemaal niet erg! Het kan juist heel leerzaam zijn voor je kind om te zien of te horen dat jij iets spannend vindt, en het dan tóch doet! 


Extra tip: sommige kinderen vinden het fijn om, wanneer het zover is, specifiek de eerste schooldag voor te bereiden. Dit kun je doen door samen het rooster van die dag te bekijken en te oefenen met jezelf voorstellen en vragen of je naast iemand kan zitten of samen kunt lunchen. Maak dit vooral lekker praktisch!

Vrienden maken buiten school

Hoewel je je kind natuurlijk de wereld gunt en hoopt dat ze enorm veel vrienden gaan maken in de brugklas is het ook goed om te onthouden dat niet alles valt of staat met de aansluiting in de klas. Ook buiten school om kan jouw kind hele leuke vriendschappen hebben! Het kan bijvoorbeeld fijn zijn voor je kind om contact te houden met oude vrienden van de basisschool. Ga hierover het gesprek aan met je kind en benoem dat het afspreken met oude vrienden misschien niet zo vanzelf gaat als wanneer je ze dagelijks ziet. Je kan je kind helpen in dat contact onderhouden door afspraakjes te plannen maar het is natuurlijk ook helemaal oke als oude contacten verwateren, dat hoort ook bij het proces van nieuwe dingen doen! 

 

Wil je nou meer?

In sommige gevallen kan het helpen om je kind op een kamp of cursus te sturen waar sociale vaardigheden of initiatief nemen op een speelse manier worden geoefend. Dit geeft je kind de kans om alvast ervaring op te doen in een veilige omgeving en haar sociale zelfvertrouwen te versterken! Denk je dat dat misschien iets voor jouw kind is? Kijk dan eens naar ons SterkID kamp, dat is een speciaal zomerkamp waarin aankomend brugklassers helemaal klaargestoomd worden voor die overstap.💪

Kampen De Ster

De Ster heeft kampen voor kinderen tussen de 7-17 jaar. We werken op een speelse en positieve manier aan hun zelfvertrouwen vergroten, weerbaarheid en sociale vaardigheden. Nieuwsgierig geworden?

Bron:

Clark, S.J., Gebremariam, A., Schultz, S.L., Woolford, S.J. (2024). Facilitating friendships: Parents' role. C.S. Mott Children's Hospital National Poll on Children's Health, University of Michigan. Vol 46, Issue 1, September 2024. Available at: https://mottpoll.org/reports/facilitating-friendships-parents-role.

Nog meer tips en tricks? 

Lees onze andere blogs of schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Sinterklaas tips voor perfectionistische kinderen

Sinterklaas tips voor perfectionistische kinderen

De feestdagen staan voor de deur, en dat brengt vaak een mix van gezelligheid én spanning met zich mee. Vooral pakjesavond kan behoorlijk stressvol zijn voor kinderen. Een perfect gedicht voordragen, een originele surprise maken – het zijn momenten waarop kinderen...

Hoe je kinderen zelfvertrouwen geeft: De kracht van ‘zelf doen’

Hoe je kinderen zelfvertrouwen geeft: De kracht van ‘zelf doen’

BLOG  Hoe je kinderen zelfvertrouwen geeft: De kracht van ‘zelf doen’Elke ouder wil een kind dat zelfverzekerd is, weet wat het wil en zich goed voelt. Je bent je vast al heel erg bewust dat het geven van complimenten helpt om het zelfvertrouwen van je kind te laten...

Hoe ontwikkel je de weerbaarheid van jouw kind?

Hoe ontwikkel je de weerbaarheid van jouw kind?

BLOG  Hoe ontwikkel je de weerbaarheid van jouw kind?Wat is weerbaarheid?Weerbaar zijn betekent dat jouw kind goed voor zichzelf kan opkomen, grenzen kan aangeven, maar ook duidelijk hun eigen wensen en behoeften kan benoemen. We denken vaak bij weerbaarheid dat het...

Als eerste op de hoogte zijn?

Al meer dan 2.000 mensen gingen je voor! We spammen niet, beloofd 😉