2. Tips & Tricks
  3. De R, staat voor Plezierrr!

De R staat voor plezier!

Structuur
positivitei
Experimenteren
plezieR

Last but not least! Zeker niet. Plezier: de reden waarom kamp ook zo leuk is! Naast dat de kampen van De Ster heel leerzaam zijn, zijn ze vooral ook heel leuk! Sterker nog: omdat de kampen bij De Ster zo leuk zijn, zijn ze zo leerzaam!
Als het je lukt om iets te leren zonder dat je doorhebt dat je aan het leren bent, hou je het langer vol en onthou je het ook nog eens beter! Hoe wij op de kampen het plezier neerzetten en hoe je dit thuis ook kan doen leg ik je dolgraag uit!

Maak ruimte voor plezier!
De meeste momenten van de dag moet er vooral iets gebeuren. Je moet je sochtends klaarmaken voor school/werk. ‘s avonds moet er gekookt worden, de kinderen moeten ook weer naar bed. Er moet nog huiswerk gemaakt worden enz. Dit maakt dat er vaak voor gekkigheid weinig tijd is: want we hebben vaak (een beetje) haast. Daarom is het zo belangrijk om hier wel echt tijd voor te maken. En dit kan prima in je dagelijkse activiteiten.

Een mooi voorbeeld hoe dit op kamp gebeurt die ik heel graag aan iedereen om mij heen vertel is: Corfeest! Op kamp doen we niet aan corvee (denk aan afwassen, opruimen, tafels afnemen) op sterkamp doen we aan Corfeest! Na elke maaltijd mag een groepje gaan Corfeesten, YES! De muziek gaat aan, er wordt een goede grote berg sop gemaakt en de vaat wordt afgewassen. Tijdens het afwassen staat de muziek aan en wordt er met de billen geschud. Gaat de muziek uit, dan wordt er met het sop gegooid! Gaat de muziek weer aan ga je door met afwassen. Hier is ook een wedstrijdelement aan toegevoegd: er kunnen namelijk punten gewonnen worden op vier categorieën, de 4 S-en: Sopniveau, Samenwerken, Snelheid en feeSSSSt. Zo is het altijd leuk om de afwas te doen, oprecht een van mijn favoriete onderdelen van kamp!

Dit kan je thuis ook! Het kan zo simpel zijn als muziek aandoen tijdens het afwassen, of maak er daadwerkelijk een groot Corfeest van! Doe een dansje, hang een keer slingers op zonder reden, trek een gek outfitje aan, doe eens iets wat je nog niet eerder hebt gedaan enz. Genoeg te doen. Herken je dat Plezier wel meer aandacht mag hebben thuis, maak daar dan zeker werk van. Het niet voor niks één van de vier bouwstenen van de sfeer!

Motivatie van het kind
Plezier hebben in wat je leert zit hem ook voor een groot gedeelte in luisteren naar de motivatie van het kind. Kinderen hebben zelf vaak heel goed door in welke gebieden zij nog zouden mogen groeien. Wanneer het je lukt om hiernaar te luisteren en daarmee aan de slag te gaan, zijn kinderen veel meer gemotiveerd om te leren dan wanneer ze iets moeten leren waar ze zelf het nut niet van inzien. Stel je voor dat je gitaar zou moeten leren spelen, terwijl je dit helemaal geen nuttig en leuk idee vindt. Je kan je voorstellen dat het aanleren van gitaar spelen dan een stuk langer duurt dan wanneer je dit zelf bedacht hebt en dit graag zou willen leren! Je kan je beter concentreren en je kan er langer mee bezig zijn.
Op kamp stellen we daarom altijd doelen op samen met de kinderen. Deze doelen zijn richtlijnen voor de oefeningen waarmee we aan de slag gaan.

Merel Nederend
Psycholoog bij Praktijk de Plek en vrijwilliger als Hoofd Coach op kamp.
www.praktijkdeplek.nl

Zes jaar geleden ging ik voor het eerst mee als vrijwilliger bij Stichting de Ster, inmiddels ben ik flink besmet met het ‘Sterkamp-virus’ en ga ik na meer dan 15 kampen nog steeds met evenveel plezier mee. Ik heb met mijn werk als Psycholoog echt van mijn hobby mijn werk kunnen maken, want wat blijkt: ik raak nooit uitgepraat over pedagogiek. Het leukste aan mijn werk vind ik kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken weer in hun kracht zetten. Dit doe ik vanuit lol maken, nieuwsgierig zijn en vooral niet zittend aan tafel. Sinds 2018 doe ik dit vanuit mijn eigen praktijk: Praktijk de Plek, waar kinderen speels, serieuze stappen kunnen zetten!